poniedziałek, 8 października 2018

SIBO

Znalezione obrazy dla zapytania sibo

Dla niektórych dosyć znany termin, dla innych zupełnie coś nowego. Moi rodzice pewnie pomyśleliby, że mówię do nich po łacinie.

Zespół Sibo - przerost flory bakteryjnej jelita cienkiego znany jeszcze jako zespół rozrostu bakteryjnego.
       Do SIBO dochodzi kiedy bakterie z jelita grubego zaczynają zasiedlać jelito cienkie.

Objawy -
- najczęstsze (ból brzucha, wymioty, nudności, wzdęcia, gazy, biegunki, zaparcia, odbijanie, refluks, ciężkość poposiłkowa, kłucie w brzuchu, anemia, spadek masy ciała, alergie i nietolerancje pokarmowe)
- rzadsze  (bóle stawów, problemy skórne, przewlekłe zmęczenie, stany depresyjne, objawy niedoboru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: kurza ślepota, osteoporoza)

Diagnostyka -
- wodorowy test oddechowy z laktulozą (WTO)
- wodorowy test oddechowy z glukozą
- test metanowy (jeśli występują częste zaparcia)
       WTO polega a podaniu pacjentowi laktulozy lub glukozy które docierając do jelita cienkiego gdzie bakterie mobilizując substrat, powodują uwalnianie się wodoru. Następnie mierzony jest poziom wodoru w wydychanym powietrzu. Badanie powinno trwać około 3 godzin. Na kilka dni przed badaniami pacjent powinien odstawić leki i przejść na dietę lekkostrawną.

Leczenie -
- stosowanie antybiotyków przeciw bakteriom jelita cienkiego, np. metronidazol
- stosowania MCT (średnio łańcuchowych kwasów tłuszczowych, np. olej kokosowy)
- odpowiedni dobrane probiotyki (np. bifidobacterium i saccharomyces boulardii)